Kulturinfo Jegyiroda | 1161 Budapest, Rákosi út 110. | Telefon: +36 1 402 00 63 | Mobil:+36 70 940 1677 | Facebook Google+ Twitter Addthis

Program


Pilinszky János: Urbi et orbi • Síremlék

Pilinszky János: Urbi et orbi • Síremlék

Pilinszky100 – ünnep a Magvető Kiadóval

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2021. november 28. vasárnap, 19:00

Pilinszky János: Urbi et orbi • Síremlék

„Szép vagy, akár egy síremlék. Az egész környék lakossága itt tolong a kerítés mögött. Gyerekek, nők, férfiak, aggastyánok. Olyan vagy, mintha helyettünk élnél, helyettünk haldokolnál.” (Síremlék)

Pilinszky János költői életművében különleges helyet foglalnak el a színművek, amelyek egy sajátos színpadi univerzumba repítik el a nézőt, szürreális képek, allegorikus alakok és érzéki hangulatok szuggesztív áramlásába. Pilinszky 1973-ban írta az Urbi et orbi és a Síremlék című egyfelvonásosokat, amelyek magukon viselik szerzőjük párizsi élményeinek és Robert Wilson színházeszményének mágikus hatását. Pilinszky drámaírói munkásságát Tarján Tamás „hőstettnek” nevezte, mivel a magyar színházművészet számára „új, szokatlan, rejtelmes univerzalitást nyitott meg, különleges, torzószerű teljességekkel gazdagította dramaturgiánkat.” Pilinszky igazi színházat írt, ha arra gondolunk, hogy az intim, tabusított pillanatok, mint egy haldokló pápa testi szenvedése az Urbi et orbiban vagy egy félmeztelen nő kerti napfürdőzése a Síremlékben a nyilvánosság tekintete előtt ítéltetik meg. A Fehér pápát a Szent Péter térre nyíló ablakban a katolikus hívek tömege nézi, a félmeztelen nőt a kert kerítésénél álló utcai emberek bámulják. A nézőközönség kórusban karmol és felemel, a porondon állók pedig misztikus metamorfózison mennek keresztül, miközben a halál és az újjászületés aktusai robbantják fel a színház templomát. És az ólomsúlyú, költői mondatok közben feltárul Pilinszky színházról való gondolkodása, gyermeki, már-már naiv játékossága, szövegeinek sajátos fekete humora.

A Radnóti Színház e két ritkán játszott Pilinszky-dráma bemutatásával a szerző születésének századik évfordulóját ünnepli a Magvető Kiadóval közösen, amelyre a Magvető két kötetet is megjelentetett, az előadások után pedig könyvbemutatót tartunk. A Tér és kapcsolat című kötet új, bővített kiadása Pilinszky és Schaár Erzsébet kapcsolatát dolgozza fel, az Önéletrajzaim című könyv pedig a szerző önéletírásaiból építkező, általa „vertikális regénynek” emlegetett, be nem fejezett művét rekonstruálja, korábban publikált vagy kiadatlan részleteit, töredékeit tárja az olvasók elé – mindkét kiadványt Bende József szerkesztette.

Játsszák:   
Baki Dániel
Bartos Ágnes eh.
Brezovszky Dániel eh.
Czirják Liliána eh.
Erdős Lili eh.
László Zsolt
Forrai Áron eh.
Kiss Nikolett eh.
Juhász Vince eh.
Major Irma eh.
Rákos Olivér eh.
Zsótér Sándor

Dramaturg: Kelemen Kristóf
Látvány: Márkus Sándor
A rendező munkatársa: Lévai Ágnes
Rendező: SZILÁGYI BÁLINT

bemutató: 2021. november 27.

Ajánlatunk


Az előadás a műfajtól megszokott módon nincs híján humornak, játékosságnak, A mosoly országa a kibékíthetetlen világnézeti ellentétek, kulturális és társadalmi különbségek komoly kérdéseit járja körül, és ez a világ első operettje, mely nem vidám végkifejlettel zárul.

Van a Bajza utca sarkán egy kis palota. A józsefvárosi Nagytemplom utcai bérházban pedig izgatott a készülődés. Pünkösdi Kató színinövendék a Csókos asszony címszerepét játssza. Ünneplik őt meg eljegyzését Dorozsmay Pista zeneszerzővel. A vőlegény azonban átmulatja az éjszakát, zálogba csapja a jegygyűrűket, és megszökik Rica Macával. A botrányos megcsalatás után érkezik Tarpataky báró, a híres mecénás. Katónak pedig dönteni kell: palota és gazdagság, csillogással kecsegtető siker vagy a szegényes bérházban eltöltött élet boldogságra vágyakozva. Zerkovitz Béla egyik legnépszerűbb, örökzöld, operettje csupa humor, szenvedély, szerelem, színház a békebeli Pestről, amikor olyan slágerek csendülnek fel többek között, mint az Asszonykám, adj egy kis kimenőt, az Éjjel az omnibusz tetején, a Gyere, te nímand, a Mi, muzsikus lelkek, valamint a műfaj és a darab emblematikus dala, a Van a Bajza utca sarkán... kezdetű sláger.

Középkori balladák sokszor adtak hangot a nők társadalomban betöltött, mennybe emelt vagy épp porba tiport helyzetéről. Női sorsok elevenednek meg a A mennybe vitt leány című dalesten, ahol egy csokor középkori magyar népballada hangzik el.

Ajánló


ALESZJA POPOVA ÉS ARHANGLESZKI VLADIMIR TÁNCSTÚDIÓJA ÉVZÁRÓ BALETT GÁLA

A világon először a Madách Színház kapta meg a jogot, hogy non-replica változatban állítsa színpadra a Mamma Mia! musicalt. A…

Minden idők egyik legkedveltebb romantikus története, az ikonikus film sikeréhez méltó, musicalként születik újjá a Madách Színház színpadán.

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!