Kulturinfo Jegyiroda | 1161 Budapest, Rákosi út 110. | Telefon: +36 1 402 00 63 | Mobil:+36 70 940 1677 | Facebook Google+ Twitter Addthis

Program


Madách Imre: Az ember tragédiája

Madách Imre: Az ember tragédiája

Aligha láthattunk még egy ennyire közvetlen Tragédiát: kivételes, kultúrtörténeti pillanattal van dolgunk, nem kétséges. Együtt örül az örülőkkel Madách Imre is, látva, hogy műve semmit nem kopott: az eltelt idő csak fontosabbá és megkerülhetetlenebbé tette.

Aktuális előadások




Madách Imre: Az ember tragédiája - dráma
A Temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház előadása
Az előadás hossza: 1 óra 50 perc.

Szereplők:
Aszalos Géza - Balázs Attila - Bandi András - Borbély B. Emília - Vadász Bernadett - Csata Zsolt
Éder Enikő - Kiss Attila - Cociardi Levente - Lanstyák Ildikó - Lőrincz  Rita - Lukács Szilárd
Magyari Etelka - Mátyás Zsolt Imre - Mihály Csongor - Molnos András Csaba - Szász Enikő
Tar Mónika - Tokai Andrea - Vajda Boroka - Vass Richárd - Fazakas Tímea - Czumbil Marika

Díszlet- és jelmeztervező: Dragoș Buhagiar
Zene: Vasile Şirli
Dramaturg: Visky András
Színpadi szövegváltozat: Silviu Purcărete és Visky András
Rendezőasszisztens: Ilir Dragovoja
Zeneszerzőasszisztens: Éder Enikő
Hangmérnök: Bayer Sebastian
Ügyelő: Kertész Éva
Világosító: Gidó Zoltán
Súgó: Czumbil Marika

Rendező: SILVIU PURCĂRETE

„A gép forog, az alkotó pihen”. A szállóigévé vált, klasszikus verssor a modernitás koncentrált gondolatát ragadja meg: a Teremtő belehelyezte a világot, és benne az embert, az Időbe; majd magára is hagyta az egész Univerzumot, hogy lebegjen a jelentés nélküli, közönyös űrben. Madách Imre azonban nem áll meg ennél a mechanikus és mára már mélységesen depresszívnek ható világképnél, ő a történelmet sátáni rémálomnak tekinti, amelyet Ádám álmodik, nekünk és velünk. Mindhiába áll ellen Lucifer, mégis a Megváltás ígérete ad értelmet a küzdésnek és a létezésbe vetett emberi bizalomnak. Éva a megígért Messiást hordja a szíve alatt, a Szeretet gyermekét, aki az ellenségképzés és szembenállás dialektikája helyett az elfogadás, azaz az emberi közösség lehetőségét és fölemelő feladatát hirdeti.

Silviu Purcărete színházában a Gyermek mindig jelen van, ha nem is jön be a színpadra: halljuk az énekhangját, a jelenetek mélyén az ő tiszta arca ragyog, az ő törékenysége és örök veszélyeztetettsége ad értelmet önmagunk megismerésének. Kivételes színházi laboratórium ez, amelyben a precizitás igénye nem az ítélkezés alkotói felsőbbrendűségéből fakad, hanem bizony szeretetből, együttérzésből és az egymással való közelség és közösség öröméből.

Purcărete összetéveszthetetlen humora, legendás kedvessége és szerénysége Az ember tragédiáját is váratlan közelségbe hozza: a nehéznek tűnő, 19. századi nagy madáchi költészet élővé és befogadhatóvá válik, elvont filozófiája-teológiája meg bizony átélhetővé. Odahajol a nagy klasszikushoz, elmélyült dialógust folytat vele és meghívja őt, legyen a vendégünk ebben az ellenmondásokkal, félelmekkel és szorongásokkal, sőt már nem is leplezett kétségbeesésekkel terhes korunkba.

Aligha láthattunk még egy ennyire közvetlen Tragédiát: kivételes, kultúrtörténeti pillanattal van dolgunk, nem kétséges. Együtt örül az örülőkkel Madách Imre is, látva, hogy műve semmit nem kopott: az eltelt idő csak fontosabbá és megkerülhetetlenebbé tette.  

VISKY ANDRÁS


Az érvényben lévő járványügyi szabályozások értelmében a színházi előadásokon csak védettségi igazolással rendelkező nézők vehetnek részt. Ezért, kérjük, egyelőre, az online jegyvásárlás lehetőségével csak olyan nézőink éljenek, akik rendelkeznek igazolással, illetve tudják, hogy az előadás idején már mindenképpen rendelkezni fognak. Jegyek visszaváltására csak elmaradt előadás esetén van lehetőségünk.

Ajánló


Bálint Ágnes meséjén több nemzedék nőtt fel, akik ma már szülők, sőt nagyszülők,…

Főhősük, Babaróka a történet kezdetén hároméves, és éppen óvodába (vagy ahogy Rókáéknál mondani…

Szophoklész: Oidipusz király című drámája nyomán írta: Pintér Béla