Kulturinfo Jegyiroda | 1161 Budapest, Rákosi út 110. | Telefon: +36 1 402 00 63 | Mobil:+36 70 940 1677 | Facebook Google+ Twitter Addthis

Program


Az Aranysárkány

Az Aranysárkány

Magyarországon először a Bartók Plusz Operafesztiválon találkozhat Eötvös Péter: Az Aranysárkány című operájával a publikum.

 több

Nincs aktuális előadás

Ön egy múltbeli eseményre keresett. Kérjük, válogasson aktuális kínálatunkból a Jegy.hu keresőjében!

Utolsó előadás dátuma: 2019. június 16. vasárnap, 19:00

Opera egy felvonásban | Magyarországi ősbemutató
Librettó: Roland Schimmelpfennig, a szerző azonos című színdarabja alapján

Az Aranysárkány egy fiktív németországi ázsiai étterem neve, ahová a nővérét kétségbeesetten kereső kínai kisfiú áll be dolgozni. Az említett lánytestvért, a „tücsköt” prostituáltként hozták Európába, a fiúnak pedig nincsenek papírjai, illegális bevándorló, így amikor fogfájásra kezd el panaszkodni, fogorvoshoz sem mehet el. A négy szakács próbál rajta segíteni egy harapófogóval: kihúzzák a fogát, de a fiú elvérzik és meghal. A fog Inga, a stewardess thai levesében landol: ő még segítene is, de nem tud. A fog a közeli patakban landol. A terhes lány barátjával veszekszik épp, a fiú nem akarja a gyereket, dühét végül a bordélyban a „tücskön” él ki: agyonveri. A kínai fiú nővérét végül nem találta meg, holott egy emelettel feljebb lakott. A fiú holttestét a szakácsok szőnyegbe csavarják és a patakba dobják: végül holtában jut vissza szülőföldjére, Kínába.

„Ahogyan a cselekmény a mikrokozmosz felől halad a makrokozmosz, az egyén sorsától egy általános társadalmi tabló felé, úgy változik a zene is. A tragikomikus kezdet jazz és kabaré stílusú zenéje a darab közepén lassan melankolikussá, töredezetté hangzásba megy át – ahogy az is egyre világosabbá válik, hogy nem létezhet happy end, nem jön el a megváltás. A passiójáték azonban mégsem válik szélsőségesen tragikussá. Mind a szövegben, mind a zenében ott bujkál a humor, és a stewardess alakjában az emberiesség is. És talán ez a darab legfontosabb üzenete.”
Novotny Anna a frankfurti előadás kapcsán írt kritikája
a szinhaz.net számára

„Gyönyörű lírája, komikuma és aktualitása van a történetnek” – nyilatkozta Eötvös Péter 2014-es operájáról, Az aranysárkányról, amely cím kapcsán a magyar közönség könnyen Kosztolányi Dezső regényére asszociálna, de a címegyezés csak a véletlen műve: a német dráma kortárs fenegyereke, Roland Schimmelpfennig darabjának átdolgozásán alapul Eötvös műve. A színdarabot a bécsi Burgtheaterben mutatták be 2009-ben Der goldene Drache címen, ezen jelen volt a zeneszerző, ám operai fantáziáját leginkább az egy évvel későbbi magyarországi bemutató fogta meg: Gothár Péter rendezése a Katona József Színházban. Eötvös Péter egy Indiai-óceáni hajóúton kezdett el a librettón dolgozni feleségével.

A darab „utazó operának” készült: 15 fős zenekarra és 5 énekesre van szükség hozzá, akik azonban 18 szerepet formálnak meg (a darabban számos izgalmas ütőhangszert hallhatunk, köztük még egy zöldségszeletelő kést is a partitúrában előírt módon kell kezelni). Előző operájához, a Paradise Reloaded (Lilith) című művéhez viszonyítva ez a szerző szerint „sokkal dallamosabb, könnyebben befogadható a mű, igazi Volksoper, azaz népopera”.

Az ősbemutatóra Frankfurtban került sor 2014. június 29-én az Ensemble Modern közreműködésével, a szerző vezényletével. Ezután az ausztriai Bregenzben tűzték műsorra a darabot Hartmut Keil vezetésével, 2016-ban pedig a németországi Bremerhaveni Városi Színházban lehetett öt alkalommal látni-hallani a művet Ido Arad dirigálásával. Még ugyanebben az évben felújították a darabot Frankfurtban, tavaly pedig a németországi Koblenz közönsége elé került, idén jelenleg Krefeldben játsszák, decemberben pedig Drezdában tűzik majd műsorra. 2017-ben a Music Theatre Wales társulatának produkcióját lemondta a londoni Hackney Empire színház, tettét azzal indokolta, hogy a kínai étteremben játszódó darab szereplőit alakító énekesek között egyetlen ázsiai származású sem volt. Annak idején itthon is több cikket lehetett olvasni az ügyről, a nemzetközi sajtó a „politikai korrektség túlkapásaként” értelmezte a szituációt, Eötvös Péter pedig a „középszer lázadását” látta az esetben.

Szólisták: Andrew Mackenzie-Wicks, Eimat Aronstein, Meláth Andrea, Mikecz Kornél, Daniel Norman

Rendező: Bruno Berger Gorski
Közreműködik: Israel Contemporary Players
Karmester: Nagy Zsolt

Ajánlatunk


Solymosi Tamás – Mirzoyan Albert – Prokofieva Irina – Jiří Kylián – Harald Lander KLASSZIKUS BRAVÚROK Négy egyfelvonásos balett három részben

vígjáték két részben

Az Anconai szerelmesek kacagtatóan fordulatos, kedvesen pikáns, szellemes, zenés összekacsintás a hetvenes évek olasz slágereivel. Szerelem, slágerek, tánc, gegek, csipetnyi erotika, poénok, kacagás, happy end.

Ajánló


„Rájöttem, hogy az emberek soha nem fognak megváltozni. Mindig hagyni fogják, hogy az okosabb és erőszakosabb ember uralkodjon rajtuk. Aki…

A vígjáték egy izgalmas, kalandos utazáson keresztül, rengeteg humorral világít rá a középkorú nők és a változó kor kikerülhetetlen nehézségeire.…

Figyelem! A vásárlási időkorlát hamarosan lejár!
becsült lejárati idő:
00:00

tétel a kosárban

összesen:


Lejárt a vásárlási időkorlát! Kérjük, állítsa össze a kosarát újra!