Kulturinfo Jegyiroda | 1161 Budapest, Rákosi út 110. | Telefon: +36 1 402 00 63 | Mobil:+36 70 940 1677 | Facebook Google+ Twitter Addthis

Program


A PURCELL KÓRUS ÉS AZ ORFEO ZENEKAR HANGVERSENYBÉRLETE 2019/2020 - LEMOYNE: Phedre

A PURCELL KÓRUS ÉS AZ ORFEO ZENEKAR HANGVERSENYBÉRLETE 2019/2020 - LEMOYNE: Phedre

Vashegyi György számtalan 18. századi francia operabemutató után ez alkalommal együtteseivel, a Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral Jean-Baptiste Lemoyne 1786-ban bemutatott, Phèdre című zenés tragédiáját tűzi műsorra, élvonalbeli francia szólisták közreműködésével.


 több

Vashegyi György számtalan 18. századi francia operabemutató után ez alkalommal együtteseivel, a Purcell Kórussal és az Orfeo Zenekarral Jean-Baptiste Lemoyne 1786-ban bemutatott, Phèdre című zenés tragédiáját tűzi műsorra, élvonalbeli francia szólisták közreműködésével. Az opera librettója kiváló példája a XVI. Lajos királysága idején született új divatirányzatnak, amely a Grand Siècle („Nagy század” - XIII. és XIV. Lajos uralkodása) művészi stílusainak újjáélesztésére törekedett. Sok esztéta úgy vélekedett, hogy Rameau 1764-ben bekövetkezett halála után a művészeteket dekadencia jellemezte, ez az irányzat azonban visszatér a Napkirály korának tiszta, „klasszikus” forrásaihoz. François-Benoît Hoffman könyvtáros, aki később, 1797-ben Cherubini Médée című ragyogó operájának szövegét írja, ekkor még fiatal költőként radikálisan átszerkeszti Jean Racine eredeti szövegét - a történetből csak néhány megdöbbentő fordulatot őriz meg.

Az erőteljesen átdolgozott drámához komponált zene már Gluck 1770-es években megformált, újító stílusában íródott. Lemoyne különös figyelmet fordított arra, hogy a recitativók a megfelelő célt szolgálják: rövid zenekari frázisok, váratlan modulációk, sőt olykor váratlan szünetek erősítik a librettó drámáját és érzelmi töltését. Komponistaként sokszínű zenei eszköztárat használ, mindez stílusát azonnal felismerhetővé, egyedivé teszi: a zenekar unisono játéka például Phèdre minden színre lépése előtt nyugtalanító, rejtélyes atmoszférát teremt. A partitúrában egyúttal erősen kirajzolódik a Gluck-iskola vívmánya, a „frenetikus” stílus - Berlioz munkásságának köszönhetően ma ezt a korai zenei romantika vitathatatlan forrásának tekintjük.

Zenés tragédia három felvonásban. Az első teljes előadás a 18. század óta.

Együttműködő partner: Palazzetto Bru Zane - Centre de musique romantique française


Vezényel:   Vashegyi György

Közreműködők:

Librettó
    François-Benoît Hoffman
Phèdre
    Judith van Wanroij
Œnone
    Melody Louledjian
La grande prêtresse
    Ludivine Gombert
Hyppolite
    Julien Behr
Thésée
    Tassis Christoyannis
Un grand de l'État / Un chasseur
    Jérôme Boutillier
    Purcell Kórus, Orfeo Zenekar (korhű hangszereken)

koncertmester    Paulik László

Ajánló


A nagy érdeklődésre való tekintettel, Andrea Bocelli 2019. november 17-én is fellép a…

Simon Beaufoy: Alul semmi A Fox Searchlight Pictures mozifilmje alapján A Thália Színház…

Régi terve vált valóra a Kunze-Lévay párosnak, amikor du Maurier izgalmas, már-már krimiszerű…